רוב החתולים משתמשים בארגז החול ללא שום בעיה. עם זאת, במקרים מסוימים מתגלות בעיות וקשיים בשימוש בארגז החול אצל חלק מהחתולים.

אם אימצתם חתול חדש ואתם עדיין לא מכירים את דפוסי ההתנהגות שלו והוא מראה קשיים בשימוש בארגז החול זה יכול לנבוע ממספר סיבות - בריאותית או התנהגותית. במידה והחתול עדיין לא נבדק על ידי גורם מוסמך, מומלץ לקחת אותו לבדיקה אצל ווטרינר ולאשר שאכן אין עניין בריאותי שמונע ממנו להטיל שתן בארגז החול.

אם לשמחתכם הווטרינר אישר שאין סיבה רפואית לקושי שלו סביר מאוד להניח שמדובר בסיבה התנהגותית.

מחקרים מראים כי יש מספר סיבות נפוצות לקשיים בשימוש בארגז חול אצל החתול והנה 8 הסיבות הנפוצות ביותר:

1. החתול נמנע לחלוטין משימוש בארגז החול

לא כל החתולים מוצאים את ארגז החול כמקום הטבעי להטלת צרכים. יש חתולים שלא הזדמן להם ללמוד מהאם היכן מטילים צרכים מסיבות שונות (נמסרו לאימוץ בגיל צעיר, ננטשו ועוד).

הפיתרון: כמו חינוך ואילוף לצרכים אחרים של החתול, יש ללמד אותו שזה המקום הנכון לעשות את צרכיו.

אז איך עושים את זה? מקמו את ארגז החול במקום נגיש אך שתהיה בו גם פרטיות. סביר שאם ארגז החול יהיה בחדר מרכזי שיש בו פעילות גבוה של אנשים או בעלי חיים אחרים, החתול לא ירגיש בנח לעשות את צרכיו. יש לשמור על מרחק גדול ככל האפשר מקערת המים והאוכל שלו. אחרי שאתם שמים לב שהחתול אכל ושתה, כוונו אותו לארגז החול או קחו אותו לחדר שבו נמצא ארגז החול. בזמנים בהם החתול נמצא לבד בבית, מומלץ להשאיר את ארגז החול בחלל המרכזי שבו נמצא החתול רוב הזמן.

2. החתול נמצא בארגז החול אך מטיל את צרכיו מחוץ לקופסא

זו בעיה שכיחה לחלוטין. החתול עומד בתוך ארגז החול, אך הפיפי או הקקי בפועל יוצאים מחוץ לארגז.

הפיתרון: ברוב המקרים, ניתן לפתור את הבעיה על ידי הגדלת ארגז החול. ארגז החול הנוכחי לא נח לחתול והוא אינו יכול להתמקם בצורה מיטבית בארגז. הגדלת ארגז החול תאפשר לחתול להסתובב יותר בחופשיות בארגז ולהטיל את צרכיו במקום שבו הם יגיעו לחול המיועד.

3. החתול הפסיק להשתמש בארגז החול

ישנם מקרים בהם חתול שהשתמש באופן קבוע בארגז החול הפסיק להשתמש בו באופן פתאומי.

הפיתרון: קודם כל, אם שיניתם משהו בארגז עצמו, במיקום שלו או בחול, סביר שזאת תהיה התשובה להפסקת השימוש. חתולים לא אוהבים שינויים או מתקשים בהסתגלות אליהם, לכן מומלץ לא לשנות דברים שנוחים וטובים לחתול. במידה ואין ברירה אלא לשנות והחתול מתקשה להסתגל, יש להבין שזה עניין של זמן והסתגלות מחדש. כמו שציינו לפני, לעיתים יש באמת בעיה פזיולוגית או פסיכולוגית. לדוגמא, אם יש לכם חתול מבוגר, יכול להיות שהבעיה היא שקשה לו יותר עכשיו להיכנס ולצאת מארגז החול, להסתובב בתוכו כדי למצוא את התנוחה הנכונה ולפעמים גם יש בעית מפרקים שמקשה על תהליך זה. על כל מקרה, במידה ויש שינוי בהטלת הצרכים אצל חתולים מכל הגילאים, מומלץ להיבדק אצל וטרינר על מנת לשלול בעיות רפואיות.

4. חתול אחד משתמש בארגז החול, החתול השני לא

אם גרים אתכם בבית מספר חתולים, יתכן ורק חתול אחד לא משתמש בארגז החול. מי מהחתולים לא משתמש בארגז החול?! אם לא תפסתם אותו בשעת מעשה, כנראה שיהיה קשה מאוד לדעת מי מהם לא משתמש בארגז.

הפיתרון: מומלץ לדאוג שמספר ארגזי החול בבית יהיו כמספר החתולים בבית ולא להסיק שהם יסתדרו ביניהם.

5. החתול עושה פיפי ברחבי הבית

חתולים עושים פיפי לפעמים בכל הבית, במקום רק בארגז החול

הפיתרון: רוב החתולים המרססים עושים זאת מכיוון שהם חשים חרדה או איום. החרדה יכולה לנבוע מסיבות מגוונות, כמו: מעבר דירה, שיפוצים בדירה, הכנסת חיית מחמד חדשה למשפחה. אם יש לכם מספר חתולים או מספר חיות מחמד בבית, וודאו שכולם מסתדרים. במידה ואתם לא מצליחים לאבחן את הקושי של החתול שלכם והבעיה אינה נפתרת, יש להתייעץ עם גורם מוסמך בנושא ועם וטרינר לשלילת בעיה רפואית.

6. חול יוצא מחוץ לארגז החול

יש חתולים שמתלהבים מעט בכל מה שקשור ללקבור את הפיפי ואת הקקי שלהם, ומרוב התרגשות הם פשוט מעיפים חול החוצה בזמן כיסוי הצרכים.

הפיתרון: כנראה שהגדלת ארגז החול תפתור לכם את הבעיה או לחילופין, הגבהת הדפנות של ארגז החול יחסמו את יציאת החול. בנוסף לכך, אתם יכולים לשנות קצת את כמות החול שאתם שמים, יש חתולים שיעדיפו יותר חול ויכסו פחות ויש כאלו שדווקא יעדיפו מעט חול וכך הם יתעסקו פחות בחול ובכיסוי הצרכים. רוב החתולים יעדיפו שכבת חול בגובה של 2-4 סנטימטרים, אך כמובן שכל חתול שונה.

ניתן גם למקם רפידות פיפי או עיתונים מתחת ומסביב לארגז החול, כך שניתן יהיה להרים ולזרוק את החול המפוזר. בסנוף לכך, ניתן למקם שטיח ניקוי לרגליים לחתולים מחוץ ארגז החול (בנתיב הקבוע של החתול).

7. ריח חריף ולא טוב יוצא מארגז החתולים

ריח חזק מאוד של פיפי וקקי עולה מתוך ארגז החול.

הפיתרון: יש כמה צעדים שכדאי לנקוט כדי להתמודד עם התופעה הזאת. דבר ראשון, האם שיניתם את החול לאחרונה? אם כן..החליפו שוב, כנראה שהוא לא מתאים או לא מספיק איכותי. נסו להגביר את שיגרת הטיפוח והטיפול בחול בארגז. נקו את החול לפחות פעם ביום או יומיים, החליפו את החול ונקו את הארגז לפחות פעם בשבוע. ישנם גם תוספים מנטרלי ריחות לארגזי חול שיכולים לעזור לכם להתמודד עם הריחות. ברוב ארגזי החול לחתולים קיים פילטר פחם שמאפשר כניסת אוויר טרי לארגז החול לשם איוורור ואמור לסנן את הריח שיוצא מארגז החול, רצוי להחליף את המסנן כל שלושה ארבע חודשים או בתדירות תכופה יותר אם הריח מפריע לכם. במידה וארגז החול שלכם הוא ארגז פתוח והריח מאוד מפריע לכם, אפשר גם לעבור לארגזי חול סגורים.

8. ניקיון של ארגז החול היא המטלה השנואה עליך?!

יש אנשים שצריכים להימנע מניקוי והתעסקות עם ארגז החול מעניינים בריאותיים. איזה כיף להם נכון?! כי בכנות, ניקיון ארגז חול היא המטלה הכי לא כיפית בכל מה שקשור לטיפול בחיית המחמד.

הפיתרון: אז כן, יש דבר כזה שירותים אוטומטיים לחתול. אבל הניקיון המיטבי של חול הוא לחלוטין תלוי בנו בני האדם.

מרבית החתולים שמחים להשתמש בארגזי חול. כל עוד שמים אותה במיקום טוב, מתאימים את גודל וסוג הארגז לאופי החתול ומקפידים על ניקיון החול והארגז באופן שוטף. השתמשו בעצות אלה כדי למנוע קשיים של החתול בשימוש בארגז החול, נתינת תחושה טובה ונעימה וגילוי מוקדם של בעיות רפואיות במקרים מסוימים.

לא בטוחים באיזה ארגז חול או סוג של חול לחתול להשתמש? אנחנו כאן בשבילכם ונשמח לעזור

התקשר אלינו 08-9162222