אם גרים איתך בבית יותר מבעל חיים אחד וגילית פרעושים על אחת מחיות המחמד שלך, זה יכול להשליך על כל חיות המחמד שגרות אתכם. התמודדות עם פרעושים במשק בית מרובה חיות מחמד יכולה להיות קצת יותר מורכבת, אז כדאי ללמוד את הדרכים הטובות ביותר כיצד להיפטר מפשפשים בביתכם.

קודם כל ולפני הכל, מה ההבדל בין פשפשים לפרעושים?

הפשפשים והפרעושים עשויים להיראות דומים – הם שניהם לא נעימים, זעירים, טפילים וכאלה שאנחנו מעדיפים לחיות בלעדיהם – אבל במציאות, יש הבדלים בסיסיים בין השניים.

פשפשים מצויים בדרך כלל במזרנים, רהיטים או בפינות וסדקים בתוך הבית למשל, חריצים במסגרת המיטה. לעומת זאת, פרעושים נתפסים וחיים על חיות המחמד בבית שלך והם לא ניזונים מבני אדם כמו הפשפשים.

 

 

מהם הפרעושים? 

פרעוש הוא חרק חסר כנפיים באורך של בין 2-3 מ”מ , בעל צבע כהה עם גוף שטוח ורגליים ארוכות לקפיצה טובה יותר. הפרעושים נטפלים ליונקים שעירים כמעט באופן בלעדי, כמו חתולים, כלבים ובעלי פרווה אחרים. מקום המחייה שלהם הוא בשיער וגופם מותאם במיוחד לנוע במהירות סביב השיער. עם זאת, למרות שהם חיים בפרווה של בעלי חיים, הם יכולים להטיל את ביציהם בכל מקום  – עד 50 ביצים ליום.

כיצד פועלים פרעושים: מחזור החיים של הפרעוש

פרעוש החתול הוא סוג הפרעושים הנפוץ ביותר בקרב בעלי החיים, חתולים וכלבים כאחד. ברגע שפרעוש קפץ על כלב או חתול, הוא מתחיל לינוק את הדם של החיה תוך דקות, מתרבה זמן קצר אחר כך ואז מטיל ביצים תוך 1-2 יום. לאחר ההטלה, הביצים נושרות מבעל החיים, ובהתאם לטמפרטורה ולחות, הן יכולות לבקוע תוך מספר ימים עד שבועות. ככל שהטמפרטורה והלחות גבוהים יותר, כך הביצים בוקעות מהר יותר.

פרעושים לא מבזבזים זמן, וגם כדאי שאתם לא תבזבזו זמן! לעתים קרובות, כשמבחינים בפרעושים, פרעושים לא בשלים כבר מתפתחים בבית או בחצר שלכם. חמור מכך, ביתכם יכול להתמלא בזחלי פרעושים וביצים אשר ממשיכות לבקוע, וזו הסיבה שעדיין תוכלו לראות פרעושים גם חודשיים לאחר תחילת טיפולי פרעושים! טיפול בפרעושים באופן מיידי ובצורה יסודית, הוא הדרך הטובה ביותר להתמודד איתם. הפרעושים נפוצים בעיקר בימים החמים בשנה, ולכן במדינה חמה כמו שלנו הסיכויים להיתקל בפרעושים גבוהים ביותר ורצוי ללמוד עליהם, על סביבתם המועדפת, על הרגלי הרבייה שלהם ועל הדרכים הטובות ביותר להימנע מהם.

איך מזהים פרעושים?

  • בעל החיים שלי מתגרד לעיתים תכופות – לרוב, גם פרעוש אחד על פרוות בעל החיים מספיק, זהו סימן שיש כמוהו עוד רבים. הסתכלות על פרוות בעל החיים יכולה לענות על השאלה "האם לחיה שלי יש פרעושים?" במידה ותמצאו נקודות שחורות על הפרווה, שימו אותן בתוך כלי מים או על נייר טואלט לבן ובדקו האם הם מתמוססים והופכים לאדומים, במידה שכן, מצאתם צואת פרעושים(דם בעל החיים לאחר עיכול של הפרעוש)
  • התקרחות ונשיכות עצמיות -  בנוסף לגירוד, אם אתם מזהים אצל בעל החיים שלכם גם התקרחות ונשיכות עצמיות זהו סממן לפרעושים. למעשה, זוהי תוצאה של אלרגיה הקשורה בפרעושים שחתולים וכלבים רבים סובלים ממנה. הרגישות היא לא מהפרעוש עצמו אלא מהרוק שהוא מייצר בעת העקיצה, הגירודים והפציעות שאלרגיה זו מעוררת יכולה לגרום לדלקות עור קשות ובעל חיים אשר נעקץ לעיתים תכופות ביותר יכול לסבול גם מאנמיה קשה.
  • סימני עקיצה על בני אדם – גם בני אדם נעקצים על ידי פרעושים, ההבדל היחיד הוא שדמם של בני אדם לא יכול להזין פרעושים לאורך זמן כמו דמם של בעלי החיים. בשונה מיתושים, פרעושים עוקצים מקום מסוים על הגוף מספר פעמים ולכן ניתן יהיה לראות עקיצות צמודות ולזהות שיתכן ומדובר בפרעוש. בדרך כלל עקיצות הפרעושים את בני האדם באיזורי הרגליים (מתחת לברכיים).

איך להתמודד עם פרעושים?

שלב 1: התייחס לכל חיות המחמד בבית שלך

התייחס לכל בעלי החיים במשק הבית, ללא קשר לשאלה אם אתה רואה פרעושים עליהם או לא. לטיפול בבעלי החיים תזדקקו לשני פריטים שונים: תכשירים וקולרים נגד פרעושים ותכשירים שמונעים מהפרעושים להתפתח. יש לשים לב כי לפעמים מתגלים תולעים אצל בעלי החיים יחד עם גילוי הפרעושים מכיוון שהחיה מלקקת את הפרעושים שעלולים להיכנס למערכת העיכול ולהתפתח לתולעים לכן יש להתייעץ עם הווטרינר גם בהקשר הזה.

עבור כלבים נקסגארד, סרסטו ואנדוונטג', הם מוצרים מומלצים שנוסחו להרוג פרעושים במהירות לפני שהם מתחילים להתרבות ולמנוע את המשך התרבותם.

אצל חתולים, סרסטו ואנדוונטג' הם מוצרים לקטילת פרעושים ומניעת התרבותם.

אם אתם מבולבלים ממבחר המוצרים הקיים ולא בטוחים מה התכשיר הטוב ביותר עבור בעל החיים שלכם, הווטרינר שלכם יכול לייעץ לך בהתאמת המוצר היעיל ביותר עבור חיית המחמד שלכם ומה אופן השימוש.

שלב 2: התייחס לסביבת בעלי החיים שלך

המקום בו חיות המחמד שלכם מבלות את מרבית זמנם הוא המקום בו יהיו הפרעושים והביצים, כך שמיטות חיות מחמד, המיטה שלך, תחת כריות ספה ושטיחים הם המקומות הנפוצים ביותר. מרגע גילוי הפרעושים מומלץ לכבס את כל המצעים, לשאוב שטיחים, ספות ובדים ברחבי הבית לפחות פעם בשבוע למשך 3 עד 4 חודשים.

מבחוץ, מרפסות , ריהוט חוץ, בתים לחיות מחמד ומקומות אחרים שבהם חיות המחמד שלכם אוהבות לנוח – גם שם הפרעושים סביר להניח שנמצאים. במקומות אלה מומלץ יותר להשתמש בריסוס נגד פרועים. כמובן שיש להתייעץ עם בעל מקצוע לפני שימוש בכל תכשיר.

טיפלתי בפרעושים אבל הם חוזרים

אם אתה מבחין בפרעושים על בעלי החיים שלך או בביתך למרות שנקטת בכל האמצעים הדרושים כדי להיפטר מהם, הישאר רגוע והיה סבלני - זה יכול לארוך עד ארבעה חודשים (במקרים הגרועים ביותר) כדי למגר לחלוטין את ההתפשטות. כדי למגר את התפשטות הפרעושים בהצלחה, עליכם להתייחס למקור ההדבקה המחודשת - פרעושים ברחבי הבית(ביצים שדגרו ובקעו) ופרעושים חוזרים על גוף בעל החיים.

להיפטר מפרעושים-המדריך המהיר

אם יש לך התפשטות קשה ואין לך כמה חודשים לחכות למיגור כל הפרעושים מהבית ומחיית המחמד שלך, זה הזמן לצאת למלחה מוחלטת נגד הפרעושים:

יש לטפל בכל חיות המחמד נגד פרעושים במוצרים שנקבעו על ידי הווטרינר שלך ובצע הוראות בדיוק.

יש לשאוב מדי יום את הספות והשטיחים למשך חודש.

לכבס את כל המצעים(שלכם ואת מיטות בעלי החיים) שלוש פעמים בשבוע במשך חודש.

לנקות כלובי נשיאה מדי יום או שפשוט תמנע מהם להיכנס לשם עד מיגור התופעה. הקפידו לשטוף גם את כל המצעים שנמצאים בכלובי הנשיאה.

השתמש בחומר הדברה באזורים חיצוניים שבהם מסתתרים פרעושים(בייעוץ עם בעל מקצוע כמובן)

כמו תמיד, הכרחי להתייעץ עם הווטרינר כשאתה מתמודד עם בעיות פרעושים מרובי חיות מחמד. פרעושים יכולים להיות מטרידים אמיתיים, אך עם טיפול נכון, תוכנית והתמדה, ניתן למגר אותם כליל.