כשבבית גרות חיות מחמד, הסימנים הראשונים לעונות מעבר הם כמויות הפרווה שממלאות את הריהוט, הביגוד והרצפה.

או במילים אחרות, עונת השאיבה, הטיטוא והרולר הגיעה.

מרגישים שלפעמים זה נראה כאילו חיית המחמד שלכם משירה מהר יותר מהמהירות שאתם מסוגלים להספיק לנקות?!

יש לנו כמה טיפים איך להתמודד עם נשירת הפרווה בצורה "מבוקרת" יותר.

נשירת פרווה היא חלק טבעי בחיי חיות המחמד. כלבים וחתולים מחדשים ומחליפים את פרוותם לאורך כל השנה והנשירה המוגברת מתמקדת בשתי עונות עיקריות – סתיו ואביב.

בסתיו, מחליפים הכלבים והחתולים את פרוות הקיץ הקלילה לפרווה צפופה ומחממת יותר לקראת החורף ובאביב קורה ההיפך, הם מחליפים את "פרוות החורף" החמה והכבדה יותר ל "פרוות קיץ" קלילה יותר. עונות המעבר נחשבות לעונות הנשירה המוגברות מכיוון שבהן בעלי החיים מתגרדים יותר בגלל הצמיחה המחודשת ופעולת הגירוד ושינוי הפרווה הם הגורמים לנשירה הכבדה יותר. תנאי המחייה משפיעים גם הם על סוג הפרווה, כלומר, כלבים וחתולים החיים מחוץ לבתים ובתנאי חצר יפתחו פרווה שתאפשר להם להתמודד עם הקור והרטיבות בחורף ועם החום והלחות בקיץ בעוד שחיות מבוייתות רגילות למזג אוויר יותר יציב וזהה לארך כל השנה. אחד הגורמים העיקריים המשפיעים על טיב הפרווה הוא תזונת חיות המחמד. בעלי חיים שרמת התזונה שלהם נמוכה יפתחו פרווה דהויה וחסרת ברק וכלבים בעלי תזונה טובה יפתחו פרווה מבריקה וצפופה יותר. מצב הפרווה משקף גם את מצבו הבריאותי והנפשי של הכלב. מצב בריאותי ונפשי של כלבים וחתולים אשר סובלים ממחלה כלשהי או חרדה יגרמו לפרווה לא להתפתח בצורה מיטבית והיא תהיה פחות בריאה ומלאת ברק מחיות מחמד בריאות.

למרות שישנם גזעים מסוימים אשר משירים פחות שיער וגזעים מסוימים אשר נשירים כמויות גדולות של פרווה באופן קבע, כלבים וחתולים זקוקים לטיפוח הפרווה באופן שוטף – פרווה ארוכה וקצרה כאחד. מבנה הפרווה של חיות מחמד אשר מאופיינות  בנשירה מוגברת בדרך כלל מורכבות משתי שכבות – עליונה ותחתונה בעוד שלחיות מחמד בעלות נשירה נמוכה יותר תהיה רק שכבה אחת.

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הנשירה המוגברת בעונות המעבר היא להגביר את שגרת הטיפוח. בתקופה זו מומלץ להבריש את הכלב מספר פעמים בשבוע על מנת לעודד ולשפר את תחלופת הפרווה ו"לתפוס" את השיער שעתיד לנשור במסרק ייעודי כגון הפרמינטור או בכפפת סירוק שלעיתים נוחה יותר לשימוש, למסרק למסתרק, אך פחות יעילה ממסרק ייעודי. האידיאל הוא לשלב בין שתי האפשרויות.

המיתוס הישן שאומר שתספורת לכלב או חתול מצמצמת נשירה – נכון או לא נכון?!

במקרה הזה, המיתוס לא נכון! הנשירה תהיה באותה כמות אך בגלל שהפרווה קצרה יותר היא כנראה תהיה פחות מורגשת בבית ועל הבגדים מאשר פרווה ארוכה.

אז כמו כל דבר, עונות מעבר באות והולכות וכך גם הנשירה המוגברת - גם היא תיפסק.

חשוב לזכור שנשירה מעידה על תפקוד טוב של פרוות הכלב או החתול, אין צורך לנסות למגר את הנשירה אך יש דרכים בהן ניתן להקל עלינו, בעלי חיות המחמד, לשלוט בנשירה וההשפעה שלה על שאר הבית.

במידה ונראה לכם כי חיית המחמד שלכם סובלת מבעיה חריגה בעור או בפרווה ומנשירה שאינה תואמת לעונות המעבר ולשינויים שציינו – יש לפנות לוטרינר לייעוץ וטיפול מתאים.