חול קריסטלי וחול ומתגבש הינם הסוגים הנפוצים והטובים ביותר הקיימים. לכל אחד יתרונות משלו לשימושים ייחודיים המותאמים לו. בחירת החול נוגעת גם לאופי וסוג החתול – אורך פרווה, חתול מבוית ועוד ובמקרה זה גם מתייחסת להעדפות האישיות של בעלי החתול – ריחות, לכלוך ועוד.

להבנה טובה של סוגי החול, ממה הם עשויים?

חול מתגבש – כשמו כן הוא, חול זה נמצא בקטגוריית החול המתגבש, כלומר, כאשר הוא בא במגע עם נוזל, הגרגירים מתגבשים ונעשים גוש. היתרון הגדול של חול זה הוא שהחול שלא בא במגע עם הצרכים נשאר בעצם נקי וכך ניתן לנקות רק את ה"גושים" ויתר החול הנקי נשאר בארגז. דבר זה מקל על השימוש בכך שאין צורך להחליף את החול אלא רק לנקותו ולהוסיף עוד כאשר כמות החול הולכת ופוחתת. החול המתגבש מיוצר במגוון סוגים לצרכים שונים כמו מנטרל ריחות, חול בניחוחות שונים כמו לבנדר, ניחוח מרענן או ללא בישום, חול המותאם לצרכים של מספר חתולים וגם כאלה לחתולים עם פרווה ארוכה. זמן השימוש לחול הוא משתנה מכיוון שבכל שימוש מוציאים רק את גושי החול המגובשים ומדי פעם, כאשר כמות החול יורדת לרמה שאינה מספקת יש להוסיף עוד חול לארגז, בנוסף לחול הקיים.

חול קריסטלי – חול זה נמצא בקטגוריית החול הסופג ובעצם ספיגת הצרכים הוא גם מנטרל ריחות. ביחס לסוגי חול אחרים, רמת הספיגה שלו גבוהה(אך מוגבלת) ותדירות ההחלפה היא נמוכה יותר. חול זה עשוי מחומר סינטטי הנקרא ג'ל סיליקה. חומר זה בדרך כלל מיוצר מכדוריות סיליקון המעורבבות עם חמצן ומים היוצרים מעין "חרוזים" עם נקבוביות המאפשרות ספיגה של כ- 40% ממשקל החרוז בנוזל. חרוזים אלה דומים מאוד בפעולה שלהם להחרוזים הנמצאים בשקיקים הקטנים שניתן למצוא בתוך אריזות של תרופות, נעליים ומוצרים אשר שצריכים להישמר יבשים בזמן אחסון. כמובן שכל חול קריסטלי לחתולים מיוצר באופן מותאם ובטיחותי לחתולים. זמן השימוש המומלץ לחול קריסטלי הוא כחודש כשאר יש לשים לב שהחול מספיק עמוק בארגז והצרכים לא נוגעים או מגיעים לחתית הארגז.

מה מבדיל בין סוגי החול השונים ולמה צריך לשים לב?

ריח

החול הקריסטלי יעיל מאוד בספיגת הריח – הנוזל נלכד בתוך החול והריח נשאר "כלוא", יכולת הספיגה של החול תהיה רציפה לאורך כל זמן השימוש והחול יוכל להיות יעיל לכמשך חודש.

לחול המתגבש יותר אפשרויות מבחינת נטרול ריחות וריחות מבושמים שייתכן ויהיו מותאמים יותר לכם, בעלי החתולים (בטח אם יש לכם רגישות גבוהה לריחות) אך יש לשים לב שגם לחתולים יש לעיתים רגישות לריחות וייתכן ואם הריח יהיה להם חזק מדי, החתולים יסרבו להיכנס ולעשות צרכים בארגז החול.

אבק 

אבק יכול לגרום לבעיות נשימה עבורך ועבור החתול שלך או יכול להפריע לבעיות קיימות כמו אסטמה.

מכיוון שהחול הקריסטלי מיוצר מחומר סינטטי הוא אינו מכיל אבק בכלל.

חול מתגבש לעומתו, מכיל אבק אך ככל שהאיכות והסוג משתנה כמות האבק בו משתנה. עיקר החשיפה לאבק תהיה במזיגת החול לארגז.

כושר ספיגה וחוזק הגושים

במקרה של שני סוגי החול, ככל שהחול איכותי יותר (לא בהכרח היקר ביותר!) כך הספיגה או ההתגבשות שלו יהיו טובים יותר.

מרקם

חול מתגבש יותר דומה ל"מקור" והמרקם שלו מרגיש טבעי לכן, ייתכן והחתול שלך כן יימשך ויתפתה יותר להשתמש בחול זה.

החול הקריסטלי אמנם מרגיש סינטטי אך ייתכן ולחתול שלך מאפיין זה לא ישנה במתן הצרכים.

היצמדות לפרווה

בעיה זו יותר שכיחה אצל חתולים בעלי פרווה ארוכה. בעת השימוש בארגז, הגרגירים נדבקים לפרווה וכך החתול מסתובב איתם ולעיתים הם אפילו גורמים לקשרים ואין מנוס מאשר לגזור להם את הפרווה.

במקרה של חול קריסטלי, בדרך כלל, ככל שהחול איכותי יותר, כך הוא ידבק פחות לפרווה.

בקטגורייה של החול המתגבש ישנם מוצרים ייעודיים עם נוסחות מיוחדות אשר מיועדות לחתולים בעלי פרווה ארוכה.

כדי לשמור על רמת היגיינה טובה בארגז החול מומלץ לנקות על בסיס יומי את הגושים בחול המתגבש ולגרף את החול הקריסטלי. אחת לחודש מומלץ לרוקן את תכולת החול ולשטוף עם מים וסבון את הארגז. ניתן להחזיר את החול המתגבש הנקי לארגז לעומת זאת, את החול הקריסטלי יש לזרוק במלואו ולמלא חדש. הזמן המומלץ להחלפת חול כריסטלי הוא לאחר כחודש של שימוש ואו אם הספיגה ירודה או הריח חזק.

מומלץ למקם את ארגז החול בחדר צדדי שאין בו הרבה תנועה של אנשים או חיות מחמד אחרות גם מפאת הריח וגם כדי לספק לחתולך את הפרטיות המירבית עבורו.