כלבים וחתולים זקוקים לתזונה מלאה ומאוזנת היטב בכדי לשמור עליהם בריאים ופעילים. תארו לעצמכם כמה חשופים ורגישים הייתם עלולים להיות למחלות או וירוסים אם לא הייתם מזינים את הגוף שלכם בויטמינים טבעיים או כמה מעט כוח היה לכם אם לא הייתם צורכים מזונות מחזקי כוח ועתירי חלבון, או במילים אחרות, כמה התזונה שלנו ומה שאנחנו מכניסים לפה משפיע על מצב הרוח שלנו ועל החוזק הפיזי שלנו. חלבון הוא חלק מכריע בתזונה של הכלב שלך, ממש כמו שהוא בשבילכם.

מדוע חלבון חשוב לחיות מחמד?

חלבון - שהוא למעשה שילוב של חומצות אמינו - ממלא תפקידים רבים בגוף, כולל שמירה על שרירים, פרווה, עור וציפורניים, יצירת מרכיבים קריטיים במערכת החיסון ויוצרים אנזימים המזרזים תגובות כימיות בתאים. חיות מחמד בנויות לייצר חומצות אמינו מסוימות בעצמן, אך אחרות (המכונות "חומצות אמינו חיוניות") יכולות להגיע רק מהתזונה שלהן.

חלבון לכלבים

כאשר כלב אוכל חלבון, תהליכי העיכול משחררים את חומצות האמינו שלו, אשר מכניסים אותם מחדש לחלבונים להם הוא זקוק. אכילת מעט חלבון מכריחה את חיות המחמד לשבור שרירים ורקמות אחרות כדי לקבל גישה לחומצות האמינו להם הם זקוקים. זה יכול להוביל לבזבוז שרירים, חוסר תפקוד חיסוני, פרווה באיכות ירודה ובעיות בריאותיות אחרות.

כמה חלבון צריך כלב?

כמות החלבון שכלב זקוק לו תלויה בגורמים רבים הכוללים גיל, רמת פעילות, מצב רבייה ומצב בריאותי.

על מנת לדעת את כמות החלבון המיטבית עבור הכלב שלך, הכי כדאי להיוועץ עם הווטרינר שלך והוא, יכול לעזור לך לקבוע את מגוון החלבונים התזונתיים הטובים ביותר על סמך הצרכים הספציפיים של הכלב שלך.

המקורות הטובים ביותר לחלבון לכלבים

בעלי חיות מחמד חושבים לעיתים קרובות שיש הבדלים גדולים בין מקורות ספציפיים לחלבון, אך בסופו של דבר, ההבדל העיקרי הוא בפירוק חומצות האמינו. עבור כלבים, מקורות החלבון הטובים ביותר הם לרוב על בסיס בשר. ניתן להשיג מזונות כלבים צמחוניים מלאים ומאוזנים תזונתיים, אך אם הכלב שלך צריך לאכול מזון מסיבות בריאותיות או שאתה בוחר להאכיל מזון מסיבות מוסריות, אתיות או סביבתיות, הקפד לעקוב מקרוב אחר מצבם הבריאותי והתזונתי.

עם זאת, לא כל החלבונים על בסיס בשר נותנים את אותה כמות חלבון. דיאטות עם חלבוני בשר מלא עשויות להיות באיכות גבוהה יותר מזו המכילה תוצרי לוואי. תוצרי לוואי מהחי הם החלקים הפחות טובים של הבשר, וזה יכול להיות קשה לדעת מה יש בהם בדיוק. אפילו באותו מותג מזון לכלבים, התוכן של תוצרי הלוואי מהחי יכול להשתנות, מה שאומר שהספקטרום ואיכות החומרים המזינים יכולים להשתנות גם כן.

בתנאי שלכלבך אין רגישות למזון ספציפי (עוד על זה בהמשך), מומלץ לתת מקורות חלבון שונים לאורך זמן. זה מספק לו קשת רחבה יותר של חומצות אמינו וחומרים מזינים אחרים, שעשויים לעזור לו להישאר בריא לאורך זמן.

השוואת מקורות חלבון שונים לכלבים

מקורות חלבון נפוצים עבור חיות מחמד כוללים עוף, בקר, הודו, כבש, דגים, ארנב וביצים. ישנם מזונות המכילים מקור חלבון אחד באופן בולט, בעוד שאחרים עשויים להכיל מגוון של חלבונים באותו מזון.

עוף הוא מקור חלבון זמין ובריא באופן נרחב עבור חיות מחמד. מזון פרו נייטיב מכיל עוף אמיתי כמרכיב חלבון עיקרי, איכות גובהה של רכיבים ובעל טעימות גבוהה מאוד.

בקר הוא מקור נפוץ לחלבון לכלבים, אך לא כל מזונות הכלבים על בסיס הבקר הם באיכות גבוהה. טייסט אוף דה ווילד הינו מותג ידוע בעל איכות מזון ברמה גבוהה מאוד. המזון נטול דגנים ומבוסס על בשר אמיתי, ירקות ופירות אשר מעניקים לכלב את הוויטמינים והערכים התזונתיים לו הוא זקוק.

הודו - מקור חלבון נפוץ נוסף .  לשוק המזון היבש לחיות מחמד הצטרף לאחרונה מותג פרימיום אשר מבסס את המזון שלו על רכיבים טבעיים בלבד, ללא חומרים משמרים, הנדסה גנטית או הורמונים למינהם. אמברוסיה בטעם הודו וסלמון מכיל 63% בשר הודו ודגים, כאשר שאר הרכיבים הם ירקות, פירות ותוספים מן החי והצומח כגון אצות ים, יוקה ועוד.

כבש יכול להיות מקור החלבון העיקרי של הכלב שלך או לשמש כתוסף. מזון בלאק אולימפוס ידוע באיכות הגבוהה של מרכיביו. המזון בעל אחוז גבוה של בשר כבש (25%) ועוף (16%). מופחת דגנים (מה שמעלה את רמת האיכות שלו) ואינו מכיל סויה, תירס וחיטה (שהם ללא ערכים תזונתיים).

דגים, במיוחד הם לא רק מקור טוב לחלבון עבור חיות מחמד, אלא גם מכילים חומצות שומן אומגה 3 בריאות. פירסט מייט הינו מזון איכותי המתבסס על דגי אוקיינוס במזון. הוא קיים בשתי קטגוריות - מזון פירסט מייט פסיפיק ללא דגנים ומזון פירסט מייט פסיפיק מופחת דגנים. שימוש ברכיבים מוקפדים אלו מיטבית עבור כלבים עם אלרגיות ודיאטות מיוחדות.

אם לכלבך אין רגישות לחלבונים ספציפית, שקול מזון המכיל תערובת של מקורות חלבון כמו בשר, ביצים ודגים. לדוגמאת מזון טייסט אוף דה ווילד צבי וסלמון אשר מבוסס על מגוון מקורות מהחי ומעשיר את הכלב בחלבונים מן הבשר וויטמינים כגון אומגה 3 מהדג.

בסופו של דבר, לא כל חלבון הוא טוב לכלבים, הבחירה שלך תהיה תלויה בכלבך האישי ובהעדפותיך האישיות שלך – טיב המזון בד"כ משתנה לפי תקציב – מזונות ללא דגנים המתבססים על חלבון מהחי, ירקות, פירות וויטמינים הם בדרך יקרים יותר ממזונות המשלבים בתוכם דגנים, סויה, תירס ועוד.

רגישויות לחלבונים ומזון בכלבים

70 אחוז ממערכת החיסון של כלב חיה בדרכי העיכול. אם יש דלקת בדרכי העיכול, סביר כי יש כמה בעיות נוספות על כך. סוגיות אלה כוללות בעיות במערכת העיכול כמו קיבה קיבה, הקאות ושלשול, אך הן יכולות להתבטא גם כדלקות עור או גירויים בעור. דלקת אוזניים, גירוד כללי או כל סוג אחר של דלקת בגוף הכלב שלך.

לרוע המזל, כלב יכול לפתח אלרגיה או רגישות למקור חלבוני ספציפי לאורך זמן.

אך בעלי כלבים צריכים לשים לב כי חלבונים מן החי אינם הדבר היחידי העלול לגרום לבעיות אצל הכלב שלך. כלבים יכולים לפתח רגישות לחלק ממרכיבי החלבון במרכיבים אחרים - למשל, רכיבי החלבון בחיטה, אורז או תירס.

הוא מוסיף כי סוגיות יכולות להתעורר גם מאופן הכנת המזון או העיבוד של המזון. אנו עשויים לראות כלב שיש לו כל מיני בעיות עם אוכל כלבים יבש עם עוף כמקור חלבון. אבל אם אותו כלב יאכל עוף טרי מבושל הוא לא יחווה את האלרגיה.

מה עליכם לעשות אם אתם חושדים שלכלבכם יש רגישות או אלרגיה לחלבונים? שלב ראשון הוא לנסות חלבון אחר. זהו יתרון עיקרי אחד למזונות שיש להם מקור בודד של חלבון במקום מקורות בשר מרובים. למרות שרוב הכלבים מסתדרים היטב בחלבונים ממקורות מרובים, אם לכלבכם יש רגישות תזונתית, אוכלים עם מקור חלבון בודד, המכונות דיאטות רכיבים מוגבלים, יעזרו לכם לשלול כמה משתנים אחרים כאשר תוכלו להבין איזה אוכל הוא המתאים ביותר עבורו.

כמובן שאם תנסו מספר דיאטות ללא בעיה והבעיות של הכלב שלכם לא נפתרות, עליכם לדבר עם הווטרינר שלכם. הרופא יכול לאשר שאלרגיה או רגישות למזון הם האשמים בסימפטומים של כלבך ולקבוע תזונה טיפולית מתאימה.

חלבון לחתולים

חתולים צריכים לאכול יותר חלבון מאשר כלבים. למעשה, קצבת החלבון המומלצת לחתולים היא כפולה מהכמות המומלצת לכלבים.

כמה חלבון צריך חתול?

מחקר שפורסם בשנת 2017 מצא שכאשר ניתנה לחתול האפשרות לאכול מגוון מזונות, החתולים בחרו "הרכב תזונה כולל שסיפק 53 אחוז מהאנרגיה המטבולית כחלבון, 11 אחוז כפחמימה ו -36 אחוז כשומן.

כמו אצל הכלבים, כמות החלבון שחתול זקוק לו תלויה בגורמים רבים הכוללים גיל, רמת פעילות, מצב רבייה ומצב בריאותי. התייעצו עם הווטרינר שלכם כדי לקבוע אם האוכל של החתול שלך מספק רמות חלבון אידיאלי על בסיס מערך הצרכים הייחודי שלו.

מקורות החלבון הטובים ביותר לחתולים

חתולים הם טורפים. המשמעות היא שיש להם דרישות תזונתיות מיוחדות - כולל חומצת אמינו חיונית נוספת (טאורין), חומצת השומן החיונית, וכמה ויטמינים חשובים - שניתן לעמוד בהם רק על ידי אכילת רקמות מן החי. חתולים אשר קיים להם חוסר בחומרים מזינים אלה נמצאים בסיכון משמעותי למחלות עיניים, בעיות עור ופרווה, הפרעות בקרישת הדם, תפקוד לקוי של מערכת החיסון, צמיחה לקויה, ירידה במשקל, דלקות חניכיים, שלשולים והפרעות נוירולוגיות.

דיאטות עשירות בחלבון על בסיס בעלי חיים, בינוניות בשומן ודלות בפחמימות הן הטובות ביותר לחתולים. מזונות רטובים ואיכותיים תואמים יותר את חלוקת התזונה הזו יותר מאשר לרוב המזונות היבשים וגם בתוך הקטגוריה הזו יש מזונות טובים יותר וטובים פחות.

השוואת מקורות חלבון שונים לחתולים

מקורות החלבון הטובים ביותר לחתולים מגיעים מבעלי חיים, כולל בשרים ודגים.

עוף הוא מקור חלבון נפלא לחתולים והוא נכלל לרוב במזונות חתולים יבשים עתירי חלבון. מזון פירסט מייט לגורי חתולי וחתולים בוגרים בטעם עוף. מזון דל פחמימות ועם מרכיבים באיכות גבוהה. קיים בשתי קטגוריות - ללא דגנים ומופחת דגנים.

סלמון ודגים לבנים יכולים לספק לחתולים חומצות שומן מועילות מסוג אומגה 3 וכן להיות מקור מזין לחלבון. טייסט אוף דה ווילד הינו מזון בעל נוסחה ללא דגנים המשלבת בתוכה מספר סוגי דגים כגון פורל, סלמון ועוד המעשירים בחלבון, אומגה 6 ואומגה 3 בנוסף לויטמינים והסיבים המגיעים משאר הרכיבים הטבעיים הקיימים במזון זה.

יש חתולים שמעדיפים שהתזונה שלהם תתבסס על מגוון טעמים. ניתן לשלב כמה מקורות לחלבון מן החי במזון יחיד לחתולים שאינם סובלים מרגישות לחלבון. לדוגמאת אוריג'ן המתבסס על עוף, הודו, דגים וביצים טריים או נאים וללא חומרים משמרים. המזון מכיל בתוכו 40% חלבון ורק 19% פחמימות בעלות ערך גליקמי נמוך.

רגישויות לחלבונים ומזון אצל חתולים

מרבית מערכת החיסון של כלב חיה בדרכי העיכול. הדבר נכון גם לגבי חתולים, וכאשר חלק זה של מערכת החיסון משתבש, אלרגיות למזון יכולות להיות התוצאה.

אי סבילות למזון אינה כוללת את מערכת החיסון אלא כוללת סוגים אחרים של תגובות לוואי לרכיבים ספציפיים בתזונה של חתול. אי סבילות למזון בדרך כלל גורמת לבעיות במערכת העיכול, כמו הקאות ושלשולים, בעוד שאלרגיות למזון נוטות להוביל לגירוד כרוני ולזיהומי עור עם או בלי קושי בעיכול.

רגישויות לחלבונים נפתרות לעיתים בהחלפת המזון. חפשו מוצר המכיל מקור חלבון אחד עיקרי שאליו לא נחשף החתול שלך מעולם. צבי או ברווז עשויים להיות אפשרויות טובות, אך הכי מומלץ להיוועץ עם ווטרינר במקרה של אלרגיות מזון. לעיתים יש צורך בתזונה טיפולית הדורשת אישור וטרינרי לאבחון וטיפול ברגישויות חמורות למזון.

חלבון הוא חלק חיוני בתזונה של חיית המחמד שלך. על מנת שתוכלו להבטיח שהחתול או הכלב שלכם יקבלו מספיק חלבון איכותי בתזונה אכן לוקח קצת עבודה, אך התמורה שבבריאות וחיוניות בהחלט שווה את המאמץ.